بنام خدا
اسم طرح: شرکت تولیدی کفش
1.معرفی:
در این شرکت کلیه محصولات مرتبط با کفش و دمپایی تولید میشود اعم از زیره کفش ،دمپایی و...
میزان سرمایه برای شروع جهت خرید دستگاههای اولیه مورد نیاز برای تولید حدود یک میلیارد ریال می باشد.
نیروی انسانی برای تولید نیز در ابتدا بین 10تا 15نفر مورد نیاز است که بهتر است در مناطق غیر مسکونی ویا حومه شهر شروع به فعالیت شود . اما بهترین مکان برای فعالیت شهرکهای صنعتی واقع در محدوده شهرهاست
2.خلاصه مدیریتی:
فعالیت در این صنعت با تولید کفش و دمپایی با مدلهای متنوع ومورد نیاز روز بازار این صنف در میان رقبای گوناگون آغاز میشود.
بدلیل تنوع زیاد در مدلها و کیفیتهای گوناگون در دنیا و سلیقه های مشتریان وهمچنین واردات محصولات کشورها ی مختلف ، سلیقه مشتریان نیز تغییر کرده و خواهان مدلهای جدید و زیبا اما دارای کیفیت هستند.همانطور که گفته شد عامل موفقیت در این کار تنوع محصولات با طرح زیبا و کیفیت خوب اهمیت دارد که مقبول است که با قیمتی ارزانتر از محصولات خارجی و تولیدات رقبا به مشتریان عرضه شود.
در این دهه اخیر محصولات طبی بدلیل راحتی و برطرف کردن دردهای ناحیه کف پا و کمر مورد استقبال بهتری از سوی مشتریان واقع شده که امتیاز خوبی برای موفقیت در این زمینه میباشد.
با وجود سرمایه اولیه و نیروی انسانی و با احتساب 1سال تنفس ، در این شغل 3سال اول بدون سوددهی است . البته این زمان بدلیل وجود رقبای زیاد در این کار و بازار بین المللی میپاشد البته زمانی است که طول میکشد تا محصول شما در بازار عرضه و شناخته شود و پس ار طی این زمان کم کم میزان سوددهی با ارایه محصولات جدید بالا میرود .
3.معرفی شرکت و ایده کسب و کار:
موادی که برای تولید کفش بکار میرود متنوع است اما رایج ترین ان مواد p.u است که به 3 نوع T400 ,IL ,FX تقسیم میشود و نسبت قیمت ان دارای کیفیتی بسیار خوب و با دوام قابل توجهی در میان دیگر مواد است . این دو ماده از ترکیب دو ماده شیمیایی با نام اختصاری iso و ploy بوجود می اید.این دو ماده پس از ترکیب با هم ،ظرف مدت 4ثانیه شروع به فومیزاسیون میکند. دستگاهی که این دو ماده را با هم ترکیب میکند کاملا مخصوص بوده و سازنده اصلی این دستگاه کشور ایتالیا ست.اما چند سالیست که این دستگاه در ایران نیز تولید میشود با کیفیت همان دستگاه ایتالیایی . پس از ترکیب این دو ماده برای تبدیل به کفش ان را درون قالبهای آلومینیومی و یا پلاستیکی میریزند و پس از گذشت زمانی تقریبا 4دقیقه که بستگی به نوع و اندازه و جنس کفش دارد متغیر خواهد بود این ماده تبدیل به زیره کفش یا دمپایی خواهد شد. سپس زیره ساخته شده با پارچه رویی کفش که به اصطلاح پسایی میگویند دوخته یا چسبانده میشود و با پرس تحت فشار قرار میگیرد تا مستحکم شود و پس از گرفتن شکل نهایی اماده عرضه به بازار و مواجه با رقبای این بازار میشود.
خرید محصولات تولید داخل سبب چرخه و گردش پول در اقتصاد کشور میشود و موجب پیشرفت صنعت و بهبود زندگی مردم میشود.
تیم مدیریتی که در این زمینه فعالیت میکند شامل دو تیم میباشد : یکی مدیریت تولید داخلی که وظیفه ان تولید محصول داخلی با کیفیت قابل قبول است و نظارت بر امور داخلی شرکت و دیگری مدیریت خارجی که وظیفه ان نظارت بر فروش محصولات داخلی و جستجوی نیازهای مشتری و در واقع نظارت بر کلیه امور خارجی شرکت میباشد.لازم به ذکر است عامل موفقیت در این زمینه تعامل و همکاری این دو قسمت با هم است.
· بیانیه ماموریت شرکت:
1. ما که هستیم ؟
گروهی با تجربه کافی در زمینه کفش و تولیدات ان که با هدف ارتقای محصولات کفش در بازار داخلی و خارجی در جهت جهانی شدن نام ایران در بازارهای بین المللی فعالیت میکنیم .
2. به چه روشی به نیازهای مشتری پاسخ میدهیم ؟
با تنوع در مدل و کیفیت خوب و قیمت مناسب و مشتری مداری میتوان به نیازهای مشتری پاسخ داد .
3. چه چیز ما را متمایز میکند ؟
ارایه محصول با کیفیت و قیمت مناسب با بسته بندی زیبا و شکیل ما را در میان رقبا متمایز میکند .
با گذشت زمان و ورود تکنولوژی به هر عرصه ای ان عرصه پیچیده تر ولی راحت تر میشود.تولید اولین دستگاه های p.u ایتالیایی با دکمه و اهرمهای دستی ای همراه بود که روند این دستگاه را کند تر و کار با ان را سخت تر میکرد، اما با ورود تکنولوژی در این دستگاه و حذف دکمه ها و اهرم ها و دیجیتالی شدن این دستگاه کار با ان تخصصی تر و در عین حال اسان تر و روند تولید را برای این دستگاه افزایش داده . با وجود تکنولوژی در این زمینه نیاز به نیروی انسانی جهت تولید افزایش یافته که این امر سبب اشتغال و همچنین ارایه محصول با کیفیت تر میشود و راه ورود به عرصه واردات را هموار میسازد . اما بدلیل فصلی بودن این صنعت که بسته به نیاز مشتریان در فصلهای گرم و سرد تغییر خواهد کرد، با تبع تنوع محصولات ارایه شده باید به اقتضای فصل تغییر کند .
5. تحلیل بازار :
با وجود تغییرات در سبک زندگی مردم و افزایش شهر نشینی ، خودنمایی مردم شهرنشین بمنظور جلب توجه سبب افزایش خرید و رقابت بین شرکتهای تولید کننده شده ، بدین منظور یکی از راه های رسیدن به مشتری ارایه محصول با کیفیت وبا ظاهری زیبا و البته قیمتی مناسب تر است ، همچنین با ارایه محصول جدید و شکیل مشابه محصولات خارجی می توان دست تولید کنند گان خارجی را از بازار داخلی قطع کرد و به ارتقای محصولات داخلی کمک قابل توجهی کرد.
6. تحلیل رقابت :
با وجود رقبای قدیمی و با تجربه که بعضا زیر نظر دولت فعالیت میکردند و یا سرمایه گذارانی که با سرمایه کلانی این حرفه را شروع کردند و از تجربه مهندسین خارجی در امر تبلیغات و فروش بهره میبردند رقابت را در این صنعت بطور چشمگیری عیان کرده . لذا برای انجام فعالیت اقتصادی داشتن دانش فنی مرتبط با ان حرفه لازم و ضروری است چرا که رقابت برای کسانی که در این زمینه اطلاعی ندارند دشوار و حتی غیر ممکن است و سبب ورشکستگی و انحلال ان شرکت می شود.
7. برنامه استراتژیک و چشم انداز طرح :
متاسفانه شرکتهای مختلف ایرانی و خارجی از قبیل ملی ، البرز، شیما ، وین و cat , Clark , Milan و ... مقلوب محصولات چینی شده اند که در حال حاضر این محصولات با کیفیتی متوسط ولی ارزان تر از محصولات داخلی بازار این حرفه را اشباع کرده و مشتریان نیز بخاطر سود بیشتر محصولات چینی را به تولیدات داخل ترجیح می دهند . خریداران نیز خام قیمت ارزان و ظاهر گول زننده ان می شوند .
اما در این سالهای اخیر توانستیم با تولید محصولات طبی یا آناتومیک ، از اشباع محصولات چینی در بازار بکاهیم و اجناس داخلی را جایگزین آن کنیم که این فوق سبب پیشرفت ما در محصولات طبی و صادرات ان به کشورهای همسایه شده و مورد استقبال انان قرار گرفته .
8. تحلیل SWOT :
قوت ها | پیشرفت در زمینه تکنولوژی و ورود دستگاه های جدید سبب ارتقای محصولات داخلی شده و موجب بهبود تولیدات داخل نسبت به سالهای قبل شده |
ضعف ها | قیمت بالای خرید مواد اولیه از خارج – روی اوردن به خرید زیره های چینی- هزینه بالای تبلیغات |
فرصت ها | استفاده از طرح های سنتی و بومی – کسب کردن اعتماد مردم نسبت به اجناس ایرانی در سالهای اخیر |
تهدید ها | ارایه محصول مشابه خارجی با قیمت ارزان (چینی) – عدم ثبات در قوانین و مقررات دولتی حمایت از بخش خصوصی –عدم اطمینان به ثبات بازار |
9. برنامه عملیاتی :
برای انجام این فعالیت در ابتدا نیاز به یک سوله صنعتی به مساحت حدودا 300 متر مربع با امکانات اولیه سرویس بهداشتی ، تهویه هوا ، برق 3فاز 50 امپر، اطاق کارگران ، انبار و ... میباشد .در مرحله بعد خرید دستگاه تزریق پی یو و مشتقات ان از قبیل گرمخانه یا اون برای گرم کردن مواد اولیه ، استیشن یا ایستگاه که قالبهای کفش بر روی ان استقرار می یابند ، چرخ دورگیری و چرخ پسایی دوزی ، پرس حد اقل 2.5تن برای برش پسایی ، می باشد .ثبت شرکت و ارم تجاری در زمینه محصول پیش بینی شده از برنامه های اولیه راه اندازی یک شرکت است و بعد از ان نیازهای بانکی از قبیل : تاسیس حساب بانکی و برخورداری از وامها و شرایط خاص بخش خصوصی ، که یکی دیگر از برنامه هایی است که قبل از تولید محصول باید ان را لحاظ کرد.
استخدام نیروی انسانی از دیگر کارهای ضروری است که بسته به نیاز و اولویت باید انتخاب شوند از قبیل : مسئول فنی دستگاه ، نیروی کارگر ،مدیر داخلی ، مدیر فروش ، بازاریاب، و ... .
برای تولید باید مواد اولیه را از شرکتهای توزیع کننده خریداری کرد از قبیل : coim . Elastogram .kaboodan shimi این اولیه بایستی در گرمخانه یا اون گرم شوند سپس داخل دستگاه ریخته و اماده تولید شود.
بعد از انجام مراحل اولیه راه اندازی تولید ازمایشی محصول بمنظور تثبیت کیفیت و اشنایی با بازار کار و شناخت نیاز مشتری الزامی است. اگر در مدت تولید ازمایشی مشکلی فنی یا اقتصادی حاصل نشد افتتاحیه شرکت انجام میشود.
10 . برنامه بازاریابی :
مهمترین قسمت بعد از تولید ، توانای فروش محصول در بازار داخلی و نهایتا خارجی است که این کار در حیطه مسئول بازار یابی و فروش است که مدیر خارجی بایستی بر ان نظارت داشته باشد. بازاریاب اشنا به محصول و بازار براحتی به نیاز مشتریان اشنا شده و در جهت بهبود کار تولید نقش بسزایی ایفا میکند.
11. نیروی انسانی :
نیروی انسانی مورد نیازبسته به حجم شرکت برای شروع کار عبارتند از :تکنسین فنی ، تزریق کار بهمراه کمک ، دورگیر ، جرخ کار ، بسته بند ، انبار دار و کمک ، مدیر تولید ، مدیر فروش ، بازاریاب ، کارگر ساده .
12. برنامه محاسبات مالی :
برای انجام محاسبات مالی به یک حسابدار اشنا به امور صنعتی و ترجیحا اشنا به نرم افزارهای حسابداری نیاز است تا سود و یا زیان احتمالی را محاسبه و یا قیمت تمام شده محصول و یا قیمت فروش را محاسبه کند.
13. برنامه توسعه و خروج :
در ابتدا برای شروع از یک مدل طبی زنانه اغاز میکنیم چون این مدل ها مورد استقبال بهتری از خریداران بویژه خانمها قرار میگیرد و به نحوی تضمین کننده فعالیت برای شروع است و برای توسعه این کار می توان از مدلهای مردانه اعم از کفش و دمپایی و صندل نیز استفاده کرد. در صورت عدم فروش کافی در یک یا چند مدل این امکان وجود دارد که با تغییر ان مدل به مدل های پر فروش تر و جدیدتر امکان تولید و سوددهی را افزایش داد .
14 . برنامه زمانی :
بدین منظور برای برنامه ریزی زمانی از جدول گانت استفاده میکنیم .
R | موضوع | 0—1 ماه | 1—2ماه | 2— 3ماه | 3—4ماه | 4—5ماه | 5—6 |
1 | تهیه سوله | ☻ | |||||
2 | مراحل خرید دستگاه | ☻ | ☻ | ||||
3 | ثبت شرکت و ارم | ☻ | ☻ | ||||
4 | عملیات بانکی | ☻ | |||||
5 | نیروی انسانی | ☻ | ☻ | ||||
6 | خرید مواد اولیه | ☻ | |||||
7 | تولید ازمایشی | ☻ | |||||
8 | افتتاحیه | ☻ |
با تشکر
پایان
نوشته: مرتضی فروزان
امیرحسین