خورشید

خورشید کره ی بسیاربزرگی از گازهای داغ و فروزان است که به طور مداوم از خود نور و گرمای شدیدی به اطراف پخش می کند.

خورشید کره ی بسیاربزرگی از گازهای داغ و فروزان است که به طور مداوم از خود نور و گرمای شدیدی به اطراف پخش می کند.

برای آنکه به عظمت خورشید بهتر پی ببریم ،می توانیم آن را با کره ی زمین که همه ی انسان ها را بر روی خود جای داده مقایسه کنیم. در مقایسه بین اندازه ی خورشید باسیارات دیگر مشاهده میکنیم که زمین در مقابل خورشید مانند نقطه ی کوچکی به نظر میرسد. در حقیقت خورشید می تواند بیشتر از یک میلیون کره زمین را در خود جا بدهد! در ضمن سنگینی خورشید تقریبا سیصد هزار برابر سنگینی زمین است. شاید تصور این عدد ها مشکل باشد اما همین کافی است که تا حدودی بزرگی و عظمت خورشید را درک کنیم.

دلیل آن که بزرگی وحرارت خورشید هنگام روز مارا اذیت نمی کند، آن است که فاصله ی کره ی زمین از خورشید بسیار زیاد است. این فاصله تقریبن برابر با 150 میلیون کیلو متر است. نور خورشید که با سرعت بسیار زیادی در فضا حرکت می کند، پس از هشت دقیقه به زمین میرسد.

 

لایه های مختلف خورشید:

 

خورشیداز قسمت ها یا لایه های مختلفی درست شده است. به لایه های اصلی خورشید در تصویر نگاه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. هسته خورشید: خورشید کره ای است که حرارت مرکز آن بیشتر از ده میلیون درجه سانتیگراد است. همانطور که گفته شد، حرارت و نور تمام قسمتهای خورشید، از هسته ی خورشید تامین میشود. درست مثل یک بخاری بزرگ که تمام اتاق های یک خانه را گرم میکند.

 

2. فتوسفر: یک تکه شیشه ی تمیز را بالاتر از شعله ی یک چراغ نگه دارید تا تمام سطح آن از دود پوشیده شود و کاملا سیاه گردد. بعد این شیشه را در مقابل چشم خود بگیرید و به خورشید نگاه کنید. در اینن صورت قرص روشن خورشید را به راحتی میبینید. این  قرص روشن در حقیقت لایه ای است که نور خورشید از آنجا به اطراف پخش میشود. دانشمندان به این لایه فتوسفر، یعنی کره ی نورانی میگویند. اما چرا نمیتوانمستقیما به خورشید نگاه کرد؟ همراه با نور خورشید، پرتوهای خطرناکی نیز وجود دارد که به انسان و سایر جانداران آسیب میرساند. جو زمین، یعنی هوایی که در دور تا دور زمین را فرا گرفته است، تقریبا تمام این پرتو های خطرناک را جذب میکند و نمیگذارد که این پرتوها زندگی موجودات زنده را از بین ببرند اما مقدار کمی از این پرتوها از جو زمین عبور میکنند و به سطح زمین میرسند اگر مستقیما به خورشید نگاه کنیم، علاوه بر این پرتوها نور شدید خورشید نیز به چشم ما آسیب میرساند. به همین دلیل است که برای دیدن خورشید از شیشه ی دوده اس استفاده میکنیم.

 

3. کروموسفر: در خارج از فوتوسفر لایه ی دیگری وجود دارد که گرمتر است و نام آن کروموسفر یعنی کره ی رنگین است. کروموسفر مانند یک پوسته دور خورشید را پوشانده و کلفتی آن در حدود دو تا سه هزار کیلومتر است. کروموسفر نسبتا شفاف است و نور و گرمای فوتوسفر به راحتی از این پوسته میگذرد و به زمین میرسد. برای همین است که ما از زمین فتوسفر را به راحتی میبینیم. اما دیدن کروموسفر مشکل تر است. زیرا نور شدید قسمت های دیگر خورشید نمیگذارند که این لایه به راحتی دیده شود. عله های خورشیدی بیشتر در کروموسفر به وجود می آیند.

 

4. تاج خورشید: آخرین لایه ی خورشید تاج نامیده میشود. تاج خورشید را نیز نمیتوان با چشم دید، چون از قسمت های دیگر خورشید کم نورتر است. بزرگی تاج خورشید بسیار زیاد است آنقدر زیاد که حتی کره ی زمین نیز در اخل آن قرار گرفته است. اما کره ی زمین در قسمتی از تاج  خورشید قرار گرفته که زیاد داغ نیست. قسمت های دیگر تاج خورشید خیلی داغ هستند. 

 

 

امیرحسین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد